Konflikthåndtering på Øtoften
På Øtoften er det at håndtere konflikter en væsentlig del af vores arbejde.
Vi anser det for særdeles vigtigt, at alle typer konflikter behandles seriøst og med respekt for de involverede parter. Dette gælder både konflikter eleverne imellem og konflikter, hvor både voksne og børn er involverede.
Vores udgangspunkt er, at alle har ret til at blive mødt med respekt og anerkendelse og pligt til at udvise ansvarlighed. Det er de voksnes opgave at tage lederskab i denne proces. Vi har delt konflikthåndteringen op i to faser.
Faserne
Vi prioriterer relationsdannelsen til det enkelte barn. Indgående kendskab til barnets historik er en forudsætning
Dagligdagen skal være præget af respekt og anerkendelse, både i omgangsform og sprogbrug. Undgå at bruge ironi, at tale nedsættende, at gøre nar.
Dagligdagen skal være præget af tydelige regler og aftaler • Vi tager dagligt temperaturen på trivselen i grupperne og i FO’en
Vi gennemfører praktiske foranstaltninger, der kan forebygge konflikter - det kan være skærme, anderledes elevplacering eller andre strukturelle tiltag.
Vi mener, at det er vigtigt at være sammen med eleverne i andre situationer end den daglige undervisning.
Det kan være en god ide at bearbejde gamle konflikter i ”fredstid”, give eleverne handlemuligheder i forhold til at tackle konflikter: ”Når han siger/gør sådan hvad kan du så sige/gøre??
Det er vigtigt, at de voksne tilbyder sig i de mere ustrukturerede situationer som frikvarterer og lignende, gerne to og to. Og i det hele taget er opmærksomme på, at det er i de disse situationer, sandsynligheden for konflikter mellem eleverne er størst.
Det er derfor vigtigt at vi hjælper eleverne med at planlægge frikvartererne. Indgriben
I konfliktsituationen er det vigtigt at forstå, at forskellige konflikter kræver forskellig indgriben.
Der er ingen børn, der udvikler sig ved, at de voksne råber ad dem.
Alle de involverede børn har ret til at blive hørt.
Det kan være en god ide at lade eleverne få tid til at trække vejret, inden vi bearbejder konflikten.
Hvis vi på trods af ovenstående lander i voldsomme konflikter gælder nedenstående :etningslinjer
Det er vigtigt, at den voksne bevarer lederansvaret i konflikten, det bør i den konkrete situation overvejes om det er klogt selv at tage konflikten eller man f.eks skal lade elevens faste voksne tage over.
Eleverne har også i konfliktsituationer behov for at føle sig anerkendt.
Lad aldrig en kollega være alene i konflikten, stil dig til rådighed.
Anvend så lidt magt som muligt. I princippet er der tre situationer hvor det er acceptabelt at holde elever: hvis de slår på de voksne eller andre elever, hvis de gør sig selv skade eller hvis de ødelægger skolens ting.
Kontakt ledelsen
Aftal med ledelsen hvem der kontakter familien, som regel ledelsen
Hvis der har været tale om fysisk magtanvendelse, skal der udarbejdes beskrivelse af episoden. (anvend standard ark), opbevar i elevens journal og send til forvaltningen.
I voldsomme tilfælde, som har udløst egentlig krise, kontaktes en af de to personer, hver ansat selv har udpeget som kontakt personer.
Ledelsen kontakter evt. krisepsykolog